چسب آجر چیست؟ انواع آن کدام است و چه کاربردهایی دارد؟

چسب آجر یا آجرنما در واقع نوعی از چسب است که برای چسباندن آجرهای روکار استفاده می‌شود. این چسب در انواع گوناگون و برای کاربردهای متفاوت قابل استفاده است.

آرمین ابزار
آرمین ابزار

اگر از افرادی¬که در کار ساخت‌وساز خانه هستند بپرسید، می‌گویند بهترین مواد چسبنده برای آجرها و پر کردن بین آن‌ها ملات و دوغاب است. اما در سال‌های اخیر، صنعت ساختمان‌سازی هم به‌مانند سایر صنایع پیشرفت قابل توجهی داشته است. به‌گونه‌ای که امروزه بخش اعظم آجرها و کاشی‌های روکار را با چسب آجر می‌چسبانند و ملات تنها در اسکلت اصلی ساختمان به‌کار می‌رود. اگر می‌خواهید بدانید چسب آجر چیست؟ انواع آن کدام است و چه کاربردهایی دارد؟ بهتر است با ما همراه شوید.

چسب آجر چیست؟

چسب آجر یا آجرنما در واقع نوعی از چسب است که برای چسباندن آجرهای روکار استفاده می‌شود. این چسب در انواع گوناگون و برای کاربردهای متفاوت قابل استفاده است. چسب آجر از پلیمری تولید شده‌است که قادر است در برابر حرارت و دمای بالا مقاومت کند. همچنین این چسب در برابر آب نفوذناپذیر است و معمولا به دو رنگ سفید و خاکستری در بازار یافت می‌شود.

مزایای چسب آجر

در گذشته درست کردن ملات هم زمان‌بر بود و هم استفاده از آن نیاز به تجربه داشت. اما چسب آجر کار را بسیار راحت کرده¬است و در کنار آسان بودن نحوه استفاده، مزایای دیگری نیز دارد، از جمله:

  •   مقاومت زیادی در برابر حرارت، دما و شرایط جوی متفاوت دارد.
  •   در برابر آب نفوذناپذیر است.
  •   مواد سمی ندارد.
  •   در برابر سولفات مقاوم است. 
  •  از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است زیرا چسبندگی زیادی دارد و مقدار کمی از آن در هر بار استفاده می‌شود.
  •   قیمت پایین‌تری دارد. 
  •  استفاده آسان از آن باعث افزایش سرعت نصب می‌شود.
  •   چسبندگی بسیار زیادی دارد.
  •  کاربردهای متنوع و منعطفی دارد.

انواع چسب آجر

چسب آجر یا آجرنما به دو حالت کلی خمیری و پودری در بازار یافت می‌شود. چسب‌های خمیری و پودری هر کدام انواع گوناگونی دارند که هر یک از آن‌ها از مواد متفاوتی تولید شده‌اند و کاربردهای متنوعی هم دارند. همچنین چسب آجر را می‌توان به دو صورت تک جزئی یا دو جزئی هم در بازار مشاهده کرد. البته این تقسیم‌بندی هم برای نوع خمیری و هم برای نوع پودری چسب آجر وجود دارد. در چسب‌های دو جزئی معمولا دو جز مایع و جامد وجود دارد که یکی نقش حلال را برای دیگری ایفا می‌کند.

چسب آجر پودری

همانطور که از اسم این چسب مشخص است به¬صورت پودر وجود دارد. این پودر به نسبت نوع مواد تشکیل‌دهنده خود و محلی که قرار است استفاده شود با گچ و آب، آب خالی یا با مایع عرضه شده همراه خودش مخلوط می‌شود. این چسب خاصیت اشتعال ندارد اما نباید به‌طور مداوم در برابر نور خورشید نگه داشته شود زیرا از کیفیت آن کاسته خواهد شد. این چسب برای نصب بر روی انواع سنگ اعم از طبیعی و مصنوعی، انواع کاشی و انواع دیوار بتنی، گچی و سیمانی کاربرد دارد. می‌توانید برای چسباندن آجرنماهای راه‌پله‌ها، استخرها، کف و دیوار سرویس‌های بهداشتی و موارد مشابه از این چسب استفاده کنید. 

از ویژگی‌های قابل توجه این چسب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب بر روی زیرکار قدیمی بدون نیاز به تخریب آن
  • سهولت و سرعت بالای استفاده از آن
  •  مقاومت در برابر انقباض و انبساط بدنه ساختمان و آجرها
  •  ضدآب بودن
  •  تحمل زیاد در برابر حرارت و دمای بالا

چسب آجر خمیری

این چسب معمولا از مواد پلیمری و معدنی تولید می‌شود. چسب آجر خمیری به نسبت چسب‌های ساختمانی قدیمی وزن کمتر اما چسبندگی بیشتری دارد. سبک‌تر بودن این چسب کمک می‌کند وزن سازه‌ها به‌طرز چشمگیری کاهش پیدا کند. استفاده از چسب خمیری بسیار راحت است. این چسب مقاومت بالایی در برابر حرارت و نفوذآب دارد و برای اقسام سنگ و کاشی و انواع دیوار مناسب است. همچنین چسب آجر خمیری در برابر انبساط و انقباض بدنه‌ای که روی آن استفاده شده‌است تا حدی انعطاف دارد.

کاربردهای چسب آجر

چسب آجر را می‌توان بر روی انواع سنگ و دیوار و نمای داخلی و خارجی استفاده کرد؛ اما بیشترین کاربرد آن را می‌توان برای موارد زیر دانست:

  •  چسب آجر نسوز

معمولا برای شومینه، باربیکیو و کوره‌های صنعتی از آجر نسوز استفاده می‌کنند. از هر دو نوع چسب آجر پودری و خمیری برای چسباندن آجر نسوز استفاده می‌شود اما بهتر است برای بخش داخلی از چسب خمیری و برای نمای بیرونی از چسب پودری استفاده شود.

  • چسب آجر دکوراتیو یا آنتیک

این روزها در دکوراسیون داخلی از آجرهای دکوراتیو رنگی یا همان آجرهای آنتیک بسیار استفاده می‌کنند و این آجرها نیز توسط چسب آجر پودری یا خمیری چسبانده می‌شوند.

  • چسب آجر پازلی

آجرهای پازلی در برخی موارد به جای آجرهای قدیمی برای ساخت سازه به‌کار می‌روند که مزایا و معایب خود را نسبت به نمونه‌های قدیمی‌تر دارند. برای چسباندن آجرهای پازلی هم می‌توان از چسب مخصوص¬شان استفاده کرد.

نکات مهم در استفاده از چسب آجر

اگر قصد دارید از چسب آجر استفاده کنید بهتر است نکات زیر را به‌خاطر بسپارید:

  • تمیز بودن محل چسباندن: هنگام استفاده از چسب آجر برای آنکه کارایی آن را به حداکثر برسانید باید محلی را که قرار است آجرنما به آن چسبیده شود کاملا تمیز کنید و نگذارید هیچ گرد و غبار و ماده آلاینده‌ای بر روی آن وجود داشته باشد. 

  • ضخامت چسب: هنگامی که چسب آجر را بر روی آجر پخش می‌کنید دقت کنید تمام ناحیه‌ای که قرار است چسبیده شود آغشته به چسب شده باشد و بهتر است ضخامت چسب بر روی آجر حداقل به سه میلی‌متر برسد البته اگر این ضخامت 10 میلی‌متر یا همان یک سانتی‌متر باشد بهتر است.
  • کیفیت چسب : چسب آجر هم به‌مانند هر محصول دیگری به نسبت کیفیت مواد تشکیل‌دهنده‌اش می‌تواند کارایی داشته باشد. اگر قصد دارید این محصول را بخرید بهتر است از برندهای معتبر و شناخته‌شده، آن را تهیه کنید.
  • زمان مناسب : در هنگام استفاده از چسب آجر به زمانی که بر روی بسته آن ذکر شده‌است دقت کنید زیرا اگر شما چسب را بر روی آجر یا دیوار مورد نظر بزنید و در زمان مناسب نچسبانید، چسب خشک می‌شود و دیگر نمی‌توانید آجر را بچسبانید.

نصب سریع و آسان با چسب آجر

برای نصب آسان و سریع آجرنما بر روی سطوح سنگی، بتنی و سیمانی بهترین گزینه استفاده از چسب آجر است. این چسب را می‌توانید به هر دو صورت پودری و خمیری استفاده کنید. مقاومت بالای این چسب در برابر حرارت، نفوذ آب و انبساط و انقباض توانسته است آن را به مطمئن‌ترین گزینه برای نصب آجر تبدیل کند. البته چسب آجر نیز همانند هر کالای ساختمانی دیگر از لحاظ کیفیت می‌تواند انواع گوناگونی داشته باشد. پیشنهاد می¬کنیم برا رسیدن به بهترین نتیجه از یک شرکت معتبر اقدام به خرید کنید. در این راستا شرکت چسب کاشی الکترون فیکس، هم¬اکنون با استفاده از کارشناسان مجربش در این حوزه آماده به خدمت¬رسانی¬ است.
 

تماس بگیرید