همتراز سرامیک و کاشی چیست؟

همتراز کاشی و سرامیک می تواند برای کاشی کاری اهمیت زیادی داشته باشد. این همترازها می توانند کاشی کاری را برای شما ساده تر کنند و به همین دلیل نیز می توانید از آن ها استفاده کنید. 

آرمین ابزار
آرمین ابزار

کاشی کاران حرفه ای، می دانند که تراز نبودن لبه های کاشی و سرامیک و همچنین ناخنک و ناصافی بین تایل ها، می تواند مشکلات بزرگی را در روند اجرای کاشی کاری ایجاد کرده و زیبایی و چشم نوازی نهایی کار آن ها را از بین ببرد. اما پیشرفت های امروز صنعت ساختمان، ابزار هایی را برای تسهیل روند حمل، برش و چیدن انواع پوشش ها ارائه کرده که به کارگیری آن ها به نوعی ضرورت در حرفه کاشی کاری و سرامیک کاری تبدیل شده است! یکی از این ابزارهای پرکاربرد، همتراز سرامیک و کاشی است که نه تنها سطحی صاف و یکنواخت را در پایان کار ایجاد می کند، بلکه بندهای یکسان و منظمی را نیز شکل خواهد داد.

همتراز کاشی و سرامیک، راه حل نهایی برای دستیابی به سطحی صاف و یکنواخت 

کاشی و سرامیک، قطعات سنگی مصنوعی هستند که با توجه به ضخامت، ابعاد و روش تولید، در پوشش دهی بدنه یا کف ساختمان، مورد استفاده قرار می گیرند. در اجرای سرامیک کاری و کاشی کاری ظریف و زیبا، نکاتی مانند کیفیت ملات، بندکشی مناسب، رعایت شرایط دمایی و تراز بودن سطح، اهمیت زیادی خواهد داشت. به همین دلیل هم علاوه بر چشم تیزبین یک متخصص حرفه ای، ابزار آلات مختلفی باید به کار گرفته شود.
یکی از مهم ترین این نوع ابزار، همتراز سرامیک و کاشی است؛ سیستمی ساخته شده از مواد پلیمری، که نه تنها از لب پر شدن کاشی های بزرگ جلوگیری می کند، بلکه با ایجاد پوشش کامل چسب در تمام نقاط سطح زیرین، دستیابی به سطح صاف پس از اجرای سرامیک یا کاشی را نیز تضمین می کند.

همتراز کاشی و سرامیک، از سه جزء ذیل تشکیل شده است:

1.    کلاهک یا گوه که وظیفه برقراری اتصال بین قاب دو کاشی را برعهده دارد.
2.    پایه یا گیره که با قرار گرفتن در لبه کاشی ها، یک انتقال صاف بین دوغاب کاشی ها را ایجاد می کند.
3.    ابزار تسطیح که مسئول تراز کردن سطوح است (این بخش در همه انواع همتراز کاشی و سرامیک وجود ندارد!)

مزایای استفاده از همتراز کاشی سرامیک

این سیستم تسطیح نیز مانند سایر سیستم های ساختمانی، مزایا و معایب خاص خود را دارد:

  • برای ساخت این سیستم ها، می توان از مواد پلاستیکی بازیافتی استفاده کرد و به این ترتیب یک سیستم دوستدار محیط زیست ایجاد می شود.
  • پس از سفت شدن چسب، گوه به راحتی با یک فشار پا جدا خواهد شد و نکته قابل توجه این است که این گوه ها، مجدداً قابل استفاده هستند.
  • اگر سیستم های همتراز کاشی و سرامیک به درستی مورد استفاده قرار گیرد، یک سطح صاف را بر روی بسیاری از انواع مختلف بسترها بدون استفاده از فاصله دهنده ها یا شیم های با اندازه های مختلف ایجاد می کند.
  • اندازه گیره ها در این سیستم ها، به گونه ای است که اتصال دوغاب یکنواختی ایجاد خواهد کرد.
  • سیستم های همتراز کاشی سرامیک، نیازی به رله کردن و برداشتن کاشی های ناهموار ندارند، زیرا عملاً برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی طراحی شده اند و بنابراین با ایجاد یک نتیجه عالی و قابل اطمینان، باعث صرفه جویی در زمان و هزینه خواهند شد!

معایب استفاده از همتراز کاشی سرامیک

  • این ابزار می تواند برای تراز کردن و اجرای انواع پوشش ها، از جمله کاشی، سرامیک، موزائیک، پارکت و... مورد استفاده قرار گیرد.
  • در سیستم های همتراز سرامیک و کاشی، شل شدن یا خرابی کاشی غالباً دیده می شود.
  • استفاده از این ابزار، هزینه اجرای کاشی و سرامیک کاری را افزایش می دهد.
  • این سیستم یک مرحله دیگر نیز به فرایند کاشی کاری اضافه خواهد کرد؛ که همان جدا کردن اجزای همتراز سرامیک و کاشی است.
  • اگر فعال سازی همتراز کاشی و سرامیک به موقع صورت نگیرد، نصب به درستی اتفاق نمی افتد و نیاز به تکرار مجدد مراحل خواهد بود. در واقع تولیدکنندگان این سیستم ها، لازم است در مورد این زمان بندی، اطلاعات کاملی در اختیار مصرف کننده ها قرار دهند که معمولاً چنین اطلاعاتی در بسته بندی ها درج نمی شود!

انواع همتراز سرامیک و کاشی 

تراز کننده های سطح مورد استفاده در صنعت ساختمان، با توجه به هدف و کاربرد مورد نظر، انواع گوناگونی دارند:
•    همتراز پارکت، این ابزار با توجه به وزن و فشار کمتر پارکت ها در ابعاد کوچک تری طراحی شده، دو مدل مستطیل و مربعی داشته و از دو جزء کیلیپس یکبار مصرف و گوه تشکیل شده است.
•    همتراز سرامیک و کاشی، این نوع همتراز خود انواع گوناگونی دارد. مانند: همتراز پلاس، همتراز پیچی و نوع تخت. همتراز کاشی و سرامیک علاوه بر همسطح کردن لبه های کاشی یا سرامیک، سرعت نصب این پوشش ها را نیز به میزان قابل توجهی افزایش داده و برای کارگیری آنها به یک استادکار حرفه ای نیاز نخواهد بود! به علاوه نصب همتراز های پیچی نسبت به انواع تخت ساده تر بوده و برای اجرای آنها، ابزار خاصی نیاز نیست!
با توجه به اطلاعات ذکر شده در بالا، در هنگام خرید همتراز سرامیک و کاشی، شرایط محل نصب پوشش، میزان حرفه ای بودن استادکار و همچنین نوع پوشش انتخابی (کاشی، سرامیک، موزائیک، پارکت و...) را مد نظر قرار دهید.
 

تماس بگیرید