معرفی انواع ابزار کاشی کاری

آشنایی با انواع ابزار کاشی کاری یکی از موارد بسیار مهمی است که در طول کاشی کاری و نصب انواع کاشی و سرامیک ها می توانید انجام دهید. در صورتی که آشنایی کاملی با این ابزارها نداشته باشید، متوجه می شوید که کاشی کاری برایتان سخت خواهد بود. 

آرمین ابزار
آرمین ابزار

کاشی کاری، هنری دیرینه است که از هزاران سال پیش در ایران، روم و یونان مورد استفاده قرار می گرفت و به زیبایی هر چه بیشتر نماها و کف ساختمان های اعیانی کمک می کرد. با گسترش اسلام در ایران، هنر کاشی کاری مسیر توسعه خود را به بهترین شکل طی کرد و برای زیبا شدن بناهای مذهبی مورد استفاده قرار گرفت. با توسعه هر چه بیشتر این هنر، ابزارهای سنتی آن نیز رو به توسعه گذاشتند و با همه گیر شدن استفاده از کاشی در تمامی خانه های مدرن، ابزارهای مدرنی نیز برای اجرای دقیق تر و سریع تر کاشی ها پدید آمدند که از جمله آن ها می توان به همتراز کاشی، کیلیپس کاشی، گوِه سرامیک و آچار همتراز کاشی اشاره کرد. این چهار ابزار در کنار هم انقلابی در صنعت کاشی کاری ایجاد کرده اند که به سرعت و ظرافت کار می افزاید. به همین خاطر در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع ابزار کاشی کاری بپردازیم.

کاشی کاری مدرن و کاشی کاری سنتی

ما در عصری زندگی می کنیم که حرکتی عظیم از سنت به سوی مدرنیته را در تمامی ابعاد تجربه می کند و این امر را می توان در تمامی صنایع نیز مشاهده کرد. ابزارهایی که برای قرن های متمادی در دست استادکاران بوده اند، با ورود ابزارهایی جدید به ناگاه کنار گذاشته شده اند و ابزارهای جدید آنچنان بازدهی و کیفیت بالاتری را ارائه می کنند که اصرار بر استفاده از ابزارهای سنتی به نوعی عجیب و غیر قابل توجیه می نماید.
درباره صنعت کاشی کاری نیز این قاعده استوار است. امروزه کاشی ها بیشترین حجم کف و دیوار سرویس های بهداشتی و حمام ها را پوشش می دهند و در بسیاری از ساختمان ها حتی به عنوان کف پوش کل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. هنر کاشی کاری که از دیرباز به عنوان یک هنر زینتی برای زیباتر کردن نمای ساختمان ها و فضای داخلی آن ها مورد استفاده قرار می گرفت، امروزه به صنعتی فراگیر تبدیل شده که در اغلب ساختمان های جهان از آن استفاده می شود. در این شرایط، تراز بودن تمامی کاشی ها بسیار اهمیت خواهد داشت؛ چرا که ناخنک داشتن و یا تنظیم ناصحیح شیب ها باعث مشکلاتی مانند تجمیع آب، آلودگی میکروبی، نفوذ رطوبت به زیرساخت کاشی ها و لق شدن آن خواهد شد.

معرفی انواع همتراز در کاشی کاری

یکی از دغدغه های کاشی کاران، تراز بودن دقیق کاشی ها در عین سرعت عمل است و برای این کار از شیلنگ تراز، بند تراز، آب تراز و ترازهای لیزری استفاده می شود. هرچند که امروزه تراز لیزری بهتر و بیشتر از دیگر ابزارها مورد استفاده قرار می گیرد اما ابزارهای دیگری نیز روانه بازار شده اند که سرعت و دقت عمل بیشتری نسبت به پتک پلاستیکی و چشم استادکار دارند. ابزارهایی مانند انواع همتراز که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.
همتراز کاشی، ابزاری مفید برای بالا بردن دقت در کاشی کاری است که به کمک آن می توان از ناخنک شدن کاشی، تجمع آب در کف، هوای زیر سرامیک و عدم تقارن جلوگیری کرد. این ابزار مفید علاوه بر بهبود دقت در کار، سرعت عمل را نیز بالا می برد و باعث صرفه جویی وقت در اجرای کار می شود. انواع همتراز عبارتند از:
1.    گوِه و کلیپس سرامیک
این ابزار، رایج ترین و ساده ترین ابزار همترازی در کاشی کاری است و برای استفاده از آن کافی است کلیپس را بین کاشی ها قرار داده و سپس گوه مثلث شکل را از درون آن عبور دهیم و سپس به کمک آچار همتراز کاشی، این گوه را تا آنجا که تراز به شکل درست انجام شود، به داخل کلیپس فشار دهیم. کلیپس ها و گوه ها در ابعاد مختلفی تولید می شوند که با توجه به ضخامت سرامیک و ابعاد آن، باید مورد استفاده قرار بگیرند.

2.    همتراز پیچی
همترازهای پیچی نیز از دیگر ابزارهای تراز سرامیک هستند که در آن ها یک قطعه پیچ مانند شبیه به کلیپس ها در حدفاصل قطعات سرامیک قرار می گیرد و سپس یک کلاهک مدور شبیه به یک مهره عمل کرده و از بالا به این وارد می شود. این کلاهک می تواند کنج های چهار قطعه سرامیک را با هم تراز کند و همچنین با ایجاد فشار نسبی مانند گوه و کلیپس، علاوه بر همتراز شدن قطعات، هوای زیر آن ها را نیز خالی نماید.

3.    همتراز صلیبی
همترازهای صلیبی یا همترازهای T شکل، نوعی از همترازهای پلاستیکی هستند که در ابعاد مختلف تولید می شوند و بسته به ضخامت و ابعاد کاشی ها مورد استفاده قرار می گیرند. این همترازها نمی توانند مانند گوه و کلیپس هوای زیر سرامیک را خالی کنند و دقت و ظرافت کار با آن ها هنوز منوط به دقت استادکار و پتک پلاستیکی وی خواهد بود. همتراز صلیبی در حقیقت فقط می تواند فاصله بین قطعات سرامیک و تراز شدن آن ها را تایید کند؛ اما با این حال ابزار مفید و موثری است.

جمع بندی و نتیجه گیری
امروزه ابزارهای مختلفی برای بهبود سرعت و کیفیت در اجرای کاشی کاری ساختمان تولید و عرضه شده که استفاده از آن ها بسیار راحت و نتیجه کار با آن ها بسیار خارق العاده است. از جمله این ابزارها که در این متن نیز به آن ها پرداختیم، انواع همتراز کننده کاشی و سرامیک است که در اینجا به معرفی کلیپس کاشی، گوه سرامیگ، آچار همتراز کاشی، همتراز صلیبی و همتراز پیچی پرداختیم.

تماس بگیرید