چسب ساختمان

چسب ساختمان یکی از مصالح پر کاردبرد در صنعت ساختمان می باشد ، بر پایه حلال با آب ساختمان می باشد که هر کدام مناسب مواد خاصی هستند.چسب ها تحت عنوان یک جزئی یا دو جزئی می باشند.چسب مصالح ساختمانی متناسب با سطوح فرموله شده اند.

آرمین ابزار
آرمین ابزار

چسب ساختمان

 چسب ساختمان یکی از مواد پرکاربرد در صنعت ساختمان ‌است. با استفاده از فرمولاسیون خاص این نوع چسب می‌توان سطوح مختلف از جنس‌های متفاوت را چسباند. بنابراین این چسب می‌تواند در اتصال متریال مختلف ساختمانی مؤثر مواقع شود. در اینجا قصد داریم همه چیز درباره چسب ساختمان را مورد بررسی قرار دهیم و به جزئیات این ماده پر کاربرد بپردازیم.


آشنایی با بهترین و پر طرفدارترین چسب‌های ساختمانی
 


چسب ساختمانی یکی از محصولاتی است که می‌تواند سطوح مختلف را با صرف هزینه اندکی به هم متصل کند. اما برای این که این اتصال دوام مناسبی داشته باشد، باید نوع چسب متناسب با سطوح مورد نظر انتخاب شود. به همین منظور انواع چسب مصالح ساختمانی تولیدشده است تا بتواند برای سطوح مختلف کارایی لازم را داشته باشد. از جمله چسب‌های ساختمانی پر کاربرد می‌توان به چسب سنگ، چسب آجر سفالی، چسب بتونه، چسب پارکت، کاشی و سرامیک و ... اشاره کرد. در ادامه هر یک از این مواد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

چسب های ساختمانی


انواع چسب و کاربرد آن در صنعت ساختمان‌سازی


انواع چسب ساختمانی بر پایه حلال یا آب ساخته می‌شوند و هر یک مناسب مواد خاصی هستند. به طوری که بتوانند در برابر فشار، ضربه و مواد شیمیایی مقاومت خوبی از خود نشان دهند. برخی از انواع چسب مصالح ساختمانی تحت عنوان یک جزئی یا دو جزئی شناخته می‌شوند. چسب‌های یک جزئی، مقاومت بسیار بالایی در محیط‌های شیمیایی از خود نشان می‌دهند. این نوع چسب تا دمای 300 درجه فارنهایت می‌تواند پایدار بماند. مقاومت این ماده به گونه‌ای است که می‌تواند در اتصال میلگرد، بتن و ورق‌های فولادی مورد استفاده قرار بگیرد. اما چسب‌های ساختمانی دو جزئی اغلب برای چسباندن کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. به خصوص در محل‌های پرتردد که فشار وزن بر روی کاشی و سرامیک زیاد ‌است، چسب‌های دو جزئی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. علاوه‌براین در برابر آب و عوامل رطوبت‌زا، دوام بسیار خوبی دارند.


با انواع چسب ساختمانی آشنا شوید
 

چسب ساختمانی در انواع مختلفی ساخته می‌شود. هر یک از انواع چسب مصالح ساختمانی دقیقاً متناسب با سطوح فرموله شده‌اند. بنابراین شناخت انواع آن می‌تواند کمک شایانی به افراد نماید. در ادامه با انواع چسب‌های ساختمانی موجود در بازار آشنا می‌شویم:


چسب ساختمانی رزین


این نوع چسب در اشکال مختلفی از قبیل: مایع، امولسیون، اسپری و پودری ساخته شده است. توانایی این چسب در چسباندن چوب، سرامیک، فلز و شیشه بسیار خوب ‌است. همچنین با وجود قدرت چسبندگی بالای چسب ساختمانی رزین می‌توان از آن در کامپوزیت‌ها و کامپومرها نیز استفاده کرد. از مزایای این ماده می‌توان به مقاومت بالا در برابر ریزنشت باکتریایی اشاره کرد. اما عدم مقاومت چسب رزین در برابر آب و رطوبت به‌عنوان یکی از ضعف‌های آن محسوب می‌شود. به‌طوری که اگر در طولانی مدت در معرض آب قرار بگیرد، چسبندگی خود را از دست می‌دهد. بنابراین از این چسب باید در محیط‌هایی به دور از آب و رطوبت استفاده کرد. این کار عمر مفید آن را افزایش می‌دهد.


چسب میتراپل


اگر نام چسب یک دو سه به گوشتان خورده باشد باید بگوییم که این چسب همان چسب میتراپل ‌است. این چسب علاوه‌بر مصارف خانگی در صنعت ساختمان نیز کاربردهای فراوانی دارد. کابینت‌سازان برای چسباندن سطوح ام دی اف و پلاستیک از این چسب استفاده می‌کنند. از دیگر کاربردهای چسب ساختمان میتراپل می‌توان به چسباندن سطوح سرامیک، لاستیک و سفال اشاره کرد. علاوه‌براین در چسباندن قطعات فلزی و جواهرات نیز می‌توان از آن استفاده کرد. گرمایی که این چسب در هنگام ترکیب شدن، ایجاد می‌کند منجر به مقاومت بالای آن می‌شود.
 

چسب پلیمری


نوع دیگری از چسب ساختمانی که طی یک فرایند مصنوعی ساخته می‌شود، چسب پلیمری ‌است. میزان تحمل این چسب در برابر بارهای ساختمانی خوب ‌است. از این چسب بیشتر در چسباندن کاشی و سرامیک به دیواره‌ها استفاده می‌شود. اما برای اتصال سقف‌های کاذب و کفپوش‌های چوبی نیز کارایی خوبی از خود نشان می‌دهد. اگر این چسب در دماهای بالا قرار بگیرد، به حالت مایع در می‌آید و در حین چسبندگی بالایی دارد و می‌تواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد.


چسب کاشی حرارتی HMA

این نوع چسب کاشی حرارتی برای استفاده نیاز به یک تفنگ حرارتی دارد. کاربردهای این محصول در نمونه‌های مختلف خانگی و ساختمانی به‌وفور دیده می‌شود. چسب حرارتی HMA تاریخ مصرف بالایی دارد. بنابراین تا سال‌های متمادی می‌توان از آن استفاده کرد.


چسب اکریلیک


چسب ساختمانی اکریلیک دارای دو ویژگی انعطاف‌پذیری بالا و قیمت مناسب ‌است. بنابراین استفاده از آن در صنعت ساختمان کاملاً مقرون‌به‌صرفه ‌است. انواع مصالح ساختمانی را می‌توان با استفاده از چسب اکریلیک به هم چسباند و شاهد مقاومت بالای آن بود.


چسب فشاری


چسب‌های فشاری از رزین‌های طبیعی، پلی اکریلات و سنتزی ساخته می‌شوند و در برابر رطوبت بدون تغییر باقی می‌مانند. برای استفاده از چسب فشاری نیاز به وارد کردن فشار و دمای خاصی ‌است. اگر دما و فشار مور نیاز چسب به درستی ایجاد نشود، منجر به حباب‌هایی در چسب می‌شود. از این چسب بیشتر در کاشی و سرامیک استفاده می‌شود. علاوه‌براین در مواردی که برخی مطالح نیاز به ترمیم و تعمیر داشته باشند می‌تواند مفید واقع شود.


چسب اپوکسی
 

چسب اپوکسی نوع دیگری از چسب ساختمانی است که در ساخت و ساز استفاده فراوانی از آن می‌شود. چسب اپوکسی به دو نوع یک جزئی و دو جزئی تقسیم می‌شود. اپوکسی‌های یک جزئی برای چسباندن سطوح سخت استفاده می‌شوند در عوض اپوکسی دو جزئی برای سطوحی مانند کاشی و سرامیک استفاده می‌شود. با استفاده از این چسب می‌توان حفره‌ها و شیارهای به وجود آمده در مصالح ساختمانی را نیز به خوبی پوشش داد.


چسب بتونه


چسب بتونه بر پایه چسب اپوکسی ‌است. از این نوع چسب ساختمان می‌توان برای چسباندن یا ترمیم کاشی و سرامیک، فلز، آجر، گچ و آینه استفاده کرد. چسب بتونه برای درزگیری، پولیش‌کاری و لیسه‌کشی بسیار مناسب ‌است. این چسب پس از استفاده ظرف مدت 5 دقیقه محکم می‌شود و تا یک سال نیز ماندگاری خود را حفظ می‌کند. میزان مقاومت شیمیایی و مکانیکی چسب بتونه بسیار خوب ‌است. به منظور استفاده از چسب بتونه باید سطح مورد نظر کاملاً تمیز شود. پس از آن باید چسب به خوبی ورز داده شود تا از رنگ آبی به رنگ سفید تغییر کند. با مشاهده تغییر رنگ چسب بتونه می‌توان از آن استفاده کرد.


چسب خمیری


این نوع چسب ساختمان از رزین امولسیون و مواد معدنی ساخته شده است. ترکیب این مواد ظاهری شبیه به خمیر به چسب می‌دهند. ترکیباتی که در ساختار چسب خمیری به کار رفته است قدرت چسبندگی آن را در مقایسه با چسب‌های پودری افزایش داده است. با استفاده از چسب خمیری می‌توان به‌راحتی کاشی‌های مکان‌های مرطوب و در معرض آب را کار کرد. کاشی‌های سرویس بهداشتی، حمام، استخر و سطوح گچی که همواره در معرض آب قرار دارند می‌توانند با استفاده از چسب خمیری چسبانده شوند. برای اینکه چسب خمیری عایق خوبی در محیط‌های رطوبتی باشد توصیه می‌شود که از چسب بتن یا پرایمر برای زیرکار نیز استفاده شود.

 


چسب پودری
 

چسب ساختمان پودری ترکیبی از مواد سیمانی، پُرکننده‌های معدنی، افزودنی‌های پلیمری و تقویت‌کننده‌های چسبندگی ‌است. این پسب با ترکیب شدن با مقداری آب، حالت چسبندگی پیدا می‌کند و برای استفاده در سطوح آماده می‌شود. انواع کاشی سرامیک در کف و دیواره‌ها را می‌توان با استفاده از چسب پودری چسباند. نکته‌ای که در خصوص این نوع چسب مصالح ساختمانی وجود دارد این است که چسب پودری بر روی گچ، چسبندگی خوبی ندارد. بنابراین در صورتی که کاشی یا سرامیک بر روی سطوح سیمانی، آجری، سنگی، موزاییک شده و صاف کار می‌شود می‌توان از چسب پودری استفاده کرد. برای استحکام بیشتر نیز استفاد از پرایمر یا چسب بتن می‌توانند کمک کننده باشد.


چسب غیر هوازی


این نوع چسب ساختمان در صورتی که در معرض هوا نباشد، عمل می‌کند. انواع پلاستیک، شیشه و چوب را با استفاده از چسب غیر هوازی می‌توان چسباند. ترکیبات آن شامل مونومرها ‌است که در مقایسه با انواع دیگر چسب اکریلیک، غیرسمی محسوب می‌شود.


چسب پارکت


این چسب مخصوص چسباندن پارکت ‌است و با ظاهری خمیری شکل در دو رنگ سفید و قهوه‌ای تولید می‌شود. با چسب پارکت می‌توان علاوه‌بر پارکت، چوب را نیز به سطوح گچی، بتنی و سیمانی چسباند. نحوه استفاده از آن آسان ‌است.


چسب آجر سفال


اگر نیاز به چسباندن آجر سفال داشته باشید، چسب آجر سفال کاملاً مخصوص این کار ساخته شده است. این ماده، چسبندگی بالایی دارد و در برابر رطوبت نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. شکل اولیه آن به صورت خشک و پودری ‌است که باید با گچ مخلوط شود تا قابل استفاده شود. در صورتی که چسب در معرض تابش نور آفتاب و رطوبت قرار نگیرد می‌تواند عمر مفید بالاتری داشته باشد.


چسب سنگ
 

این نوع چسب ساختمان برای چسباندن قطعات سنگین مانند قطعات بتنی و فولادی استفاده فراوانی دارد و از قدرت چسبندگی بسیار بالایی برخوردار ‌است. مقاومت بسیار زیاد چسب سنگ در برابر عومال شیمیایی و اسیدی می‌تواند عمر مفید آن را طولانی‌تر کند. تحمل دمای این چسب از دمای زیر صفر تا بالای 60 درجه سانتی‌گراد ‌است. این چسب به‌صورت سطل‌های دو جزئی به فروش می‌رسد که باید با استفاده از نوعی همزن با هم ترکیب شوند و پس از در مکان مورد نظر استفاده شوند.

چسب سنگ


چسب الیاف‌دار


چسب الیاف‌دار نوعی چسب ساختمانی است که برای چسباندن کاشی و سرامیک، پانل چوبی و گچی قابل استفاده ‌است. سرعت خشک شدن این چسب بالا ‌است بنابراین هنگام کار کردن با آن نیاز به سرعت عمل بالا خواهید داشت. این چسب انعطاف بالایی دارد و دارای خاصیت کشسانی ‌است به‌طوری که به‌راحتی دچار ترک‌خوردگی نمی‌شود. بنابراین برای مناطق زلزله خیر انتخاب مناسبی ‌است. مقاومت چسب الیاف‌دار در برابر رطوبت نیز بالا ‌است.


چسب کاشی پرسلان


این نوع چسب مخصوص کاشی پرسلان ‌است. کاشی پرسلان جذب آب کمی دارد بنابراین برای چسبیدن به یک چسب مخصوص نیاز دارد. چسب کاشی پرسلان متناسب با ویژگی‌های این کاشی تولید شده است. مقاومت این چسب نسبت به چسب‌های معمولی بالاتر ‌است و در برابر رطوبت و تغییرات دمایی دوام بالایی دارد.

چسب پرسلان کاشی و سرامیک


چسب کاشی انعطاف‌پذیر


برای برخی از مصالح ساختمانی نیاز به یک چسب انعطاف‌پذیر ‌است، چسب کاشی انعطاف‌پذیر برای این موارد کاملاً کاربردی ‌است. این چسب ساختمان در برابر تغییرات دمایی و جابه‌جایی انعطاف بالایی دارد و به‌راحتی دچار ترک خوردگی نمی‌شود. بنابراین در مکان‌هایی که عوامل مخرب محیطی به میزان بیشتری وجود دارد، چسب انعطاف‌پذیر انتخاب بهتری ‌است.


چسب مقاوم به گرما
 

اغلب چسب‌ها در برابر حرارت و گرما کاملاً روان می‌شوند و مقاومت خوبی ندارد. اما در مکان‌هایی که در معرض گرما یا آتش قرار دارند، نیاز به چسبی ‌است که در برابر گرما مقاوم باشد. چسب کاشی مقاوم به گرما کاملاً متناسب با چنین شرایطی تولید شده است. این چسب برای کاشی‌های آشپزخانه استفاده بیشتری خواهد داشت. از این محصول برای مصارف صنعتی نیز استفاده می‌شود.


پرکاربردترین چسب‌های ساختمانی چیست؟


انواع چسب ساختمان با کاربردهای مختلف معرفی شد، اما می‌توان گفت در بین آن‌ها پرکاربردترین چسب‌های ساختمانی شامل چسب اپوکسی، پودری، خمیری، چسب سنگ، چسب کاشی پرسلان و سایر چسب‌های مربوط به کاشی و سرامیک ‌است. به‌طور کلی در صنعت ساختمان، اغلب افراد ترجیح می‌دهند که برای کاشی و سرامیک از چسب‌های موجود در بازار استفاده کنند. این چسب‌ها به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مقاومت بالا توانسته‌اند جایگزین خوبی برای ملات سیمان باشند.


چسب سرامیک چیست؟


چسب کاشی یا سرامیک نوعی چسب ساختمان محسوب می‌شود که به‌طور اختصاصی برای نصب انواع کاشی و سرامیک تولید شده است. این چسب در انواع مختلفی در بازار دیده می‌شود. متداول‌ترین نوع چسب سرامیک، چسب پودری، خمیری و پرسلان هستند که می‌توانند در محیط‌های مرطوبی همانند حمام، دستشویی و حتی استخرها استفاده شوند. از ویژگی‌های این نوع چسب‌های مصالح ساختمانی، مقاومت و دوام بالا در برابر نفوذ آب و رطوبت ‌است.


بهترین چسب برای چسباندن سرامیک


در بین چسب‌های مخصوص کاشی و سرامیک، دو چسب پودری و خمیری طرفدار بیشتری دارند. این دو چسب از لحاظ میزان مقاومت و چسبندگی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. تنها تفاوت این دو چسب ساختمان در نحوه آماده‌سازی شان ‌است. نوع خمیری نیازی به آماده‌سازی ندارد بنابراین می‌توان بلافاصله از آن استفاده کرد. اما نوع پودری این محصول برای آماده‌سازی به یک همزن دستی احتیاج دارد. بنابراین هر دو چسب پودری و خمیری را می‌توان جزء بهترین چسب برای چسباندن سرامیک به‌شمار آورد.


چسب کاشی چیست؟
 

از چسب‌هایی که برای سرامیک استفاده می‌شوند برای چسباندن کاشی نیز می‌توان استفاده نمود. این نوع محصولات می‌توانند هر نوع کاشی یا سرامیک را به کف و دیواره‌ها متصل نمایند. این کار نسبت به استفاده از ملات سیمان با سرعت بیشتر و در مدت زمان کوتاه‌تر انجام می‌گیرد. نکته مهم دیگر این است که چسب کاشی را می‌توان در لایه نازک‌تری بر روی سطح قرار داد؛ در حالی که ملات سیمان باید با ضخامت بیشتری بر روی سطح قرار بگیرد تا کاشی و سرامیک را بچسباند. این موضوع برای برخی از مکان‌ها که نیاز به ملات خور کمتری دارند می‌توانند مشکل‌ساز شود. در چنین محیط‌های استفاده از چسب کاشی مناسب‌تر ‌است.

چسب کاشی چیست


بهترین چسب کاشی


در حال حاضر بهترین چسب کاشی شامل چسب پودری، خمیری و پرسلان ‌است. این نوع محصولات کاربردهای بیشتری در کاشی و سرامیک دارند. سهولت استفاده، قیمت مقرون‌به‌صرفه و استحکام بالا از جمله مزایایی هستند که باعث شده‌اند این نوع چسب ساختمان به‌عنوان بهترین چسب کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار بگیرند.


درباره چسب پرسلان کاشی و سرامیک
 

کاشی پرسلان نوعی از مصالح ساختمانی است که از خاک رس و مواد معدنی ساخته می‌شود. این کاشی به‌دلیل ترکیبات خود، جذب آب کمتری نسبت به سایر کاشی و سرامیک‌های موجود در بازار دارد. به‌دلیل این مشخصه، استفاده از ملات یا چسب‌های معمولی باعث می‌شود که کاشی پرسلان در مدت زمان کوتاهی از جای خود جدا شود و چسبندگی لازم را نداشته باشد. بنابراین برای چسباندن این نوع کاشی، نیاز به چسب پرسلان ‌است. این چسب ساختمانی چسبندگی بسیار بالایی دارد و با ترکیبات این نوع کاشی کاملاً سازگار ‌است.


قیمت چسب کاشی پرسلان هنکل


یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین چسب مصالح ساختمان‌سازی، چسب کاشی پرسلان هنکل ‌است. این برند با سابقه درخشان در تولید انواع چسب‌های مصالح ساختمانی توانسته است محصولات با کیفیتی را روانه بازار نماید. قیمت چسب کاشی پرسلان هنکل بستگی به وزن آن دارد. این محصول در پاکت‌های سه لایه 20 کیلوگرمی موجود ‌است. برای اطلاع از قیمت دقیق این محصول توصیه می‌شود به‌صورت تلفنی استعلام قیمت انجام شود.


چسب ‌آب‌بندی چه کاربردی دارد؟
 

یکی از محصولاتی که می‌تواند در ‌آب‌بندی ساختمان مؤثر واقع شود، چسب ‌آب‌بندی ‌است. چسب‌های ‌آب‌بندی می‌توانند به‌عنوان درزگیر نیز استفاده شوند. اما کاربرد اصلی آن‌ها در پوشاندن درزهای کاشی و سرامیک و سایر مصالح ساختمانی ‌است. نفوذ آب به داخل درزها می‌تواند به مرور زمان موجب کنده شدن کاشی و سرامیک شود. این محصول به خوبی می‌تواند از نفوذ آب و رطوبت به درزها و شیارها جلوگیری کند و عمر مفید کاشی و سرامیک را افزایش دهد.


کاربرد چسب کاشی ضدآب


چسب کاشی ضدآب، نوعی چسب ساختمان است که دارای ترکیبات بر پایه سیمان و لاتکس ‌است و می‌تواند به‌عنوان یک عایق رطوبتی استفاده شود. کاربرد چسب کاشی ضد آب در نصب دائمی انواع کاشی، سرامیک، سنگ و موزاییک ‌است. این محصول در مکان‌هایی که با آب و رطوبت سر و کار دارند بیشترین استفاده را خواهد داشت. بنابراین مکان‌های مانند استخر، حمام و دستشویی با استفاده از این چسب ضدآب می‌توانند به‌راحتی عایق شوند.


خرید چسب سرامیک
 

افرادی که برای خرید چسب سرامیک به‌دنبال انتخاب محصول مناسب هستند با استفاده از چسب‌های پودری، خمیری و پرسلان می‌توانند انواع کاشی و سرامیک را با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری کار کنند. این محصولات با وزن و قیمت مناسب تولید و روانه بازار می‌شوند. بنابراین با خرید هر یک از آن‌ها هر متر سرامیک با قیمت مناسب‌تری کار می‌شود.


قیمت چسب ساختمانی


برای تعیین قیمت چسب ساختمانی باید گفت این محصول به کیفیت مواد اولیه، برند چسب و نوسانات بازار وابسته ‌است. بنابراین برای اطلاع از قیمت دقیق و به روز این محصول معمولاً مراجعه حضوری به فروشگاه مصالح ساختمانی یا استعلام قیمت تلفنی پیشنهاد می‌شود.


فروش چسب ساختمانی


فروش چسب ساختمانی توسط فروشگاه‌های مصالح و ابزارهای ساختمانی انجام می‌شود. همچنین گاهی اوقات می‌توان این محصول را در رنگ فروشی‌ها نیز خریداری کرد. در سال‌های اخیر، فروش چسب ساختمانی به‌صورت اینترنتی نیز رواج پیدا کرده است. فروشگاه‌های اینترنتی معمولاً برای این محصول تخفیفات ویژه‌ای را در نظر می‌گیرند. بنابراین خرید اینترنتی این محصول می‌تواند با قیمت پایین‌تری انجام شود.
در این مقاله چسب ساختمان و انواع آن به‌طور کامل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با بررسی هر مدل از چسب مصالح ساختمانی و ویژگی‌های آن می‌توانید مناسب‌ترین چسب را انتخاب نمایید. برای انتخاب صحیح این محصول بهتر است ابتدا نوع سطح را بررسی کتید و چسبی که مخصوص آن سطح تولید شده است را خریداری نمایید.

 

تماس بگیرید